lørdag den 27. juli 2013

27/7-2013: Afsked med La Romita

27/7-2013
Det gælder for mig om at komme hurtig ud af sengen. Jeg vil gerne have morgenmaden med før dagens vandretur. Der er ikke andet at gøre end at vente på at de andre står op. Bernardino fjoller rundt på gangene. Han spiller lidt klokkespil og synger "buongiorno, buongiorno". Det er måden han vækker sine gæster på i La Romita i dag. Det siges, at han på forskellige måder vækker folk. Jeg møder ham på gangen, men jeg kan ikke se ham tydeligt på grund af modlys. Jeg fornemmer, at der heller ikke er noget at se. Han har vandret med tunge skridt den halve nat rundt i gården og klapret med dørerne.  Hundene følger ham lige i hælene. 

Jeg går ned til grotten i morgenlyset for bedre at se Frans af Assisis kontemplationssted. Det er virkelig en stejl bjergskråning, men jeg må se det sted an igen. Jeg må mærke ånden på stedet her, jeg må vide om the spirit is here :-) 
Det er ikke noget rart sted. Hvorfor sidder Frans mon her? Hvorfor skal det være så afsides, så mørkt, så skjult, så isoleret fra omverdenen, så langt væk fra andres rækkevidde. Hvorfor? 
Jeg forsøger at forstå, klokkerne ringer over hovedet på mig. Det er La Romitas kirkeklokke. Bernardino kalder til morgenbøn. Men jeg er optaget af disse spørgsmål. Jeg går helt hen og ind i grotten. Der er lige plads til at kunne sidde der. Dagslyset er ved at trænge sig på og nå helt inde i grottens dyb. Der er alligevel ikke så mørkt, som antaget. 
Der er bare et eller andet som der ikke skal være.  Bernardino har været her, tror jeg. Den samme underlige energi som i kapellet oppe ved La Romita ved siden af den lille kirke. Der mangler "the spirit of Frans af Assisi". Det gør der altså. Jeg kan simpelthen ikke lide stedet og det er virkelig et paradoks for mig, da her er eventyrligt smuk. Hvorfor lader jeg mig påvirke af denne Bernardino, som engang var franciskaner? 
Jeg begynder lige med et', at forstå.  Det er ikke tilfældigt at jeg står her, medens klokkerne ringer over mit hovede. Det er ikke tilfældigt, at jeg forsøger at komme væk herfra hurtigst muligt. Det er ikke tilfældigt, at jeg er nødt til at have denne oplevelse med for at forstå "the spirit of Frans". 
Der er ikke noget som er tilfældigt. Grotten er det fysiske bevis på hvorledes man kan finde hjem i sig selv. Ind i sit selv og møde Selvet. Det kræver visse fysiske omstændigheder. Det som er på dette sted. Det sted findes inde i een selv. Det virker utilgængeligt. Men det er det slet ikke. Det begynder så og sige at ringe for mine ører. Eneboeren/eremitten Bernardino har præcist ringet med den fysiske kirkeklokke, i det øjeblik jeg begynder at lytte indad. Dagslyset begynder at trænge ind i grotten på samme måde som det begynder at dæmrer for mig eller skal jeg sige, begynder at kunne skimte lyset i hele dette mysterium. La Romita er præcis som det skal være. Det er kun min oplevelse af stedet. Det er det som jeg kommer for og som er min personlige vej. Alt er præcis som det skal være. Dog vil jeg gerne videre og reflektere yderligere over dette mysterium. Måske er Bernardino slet ikke nogen galning :-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar