fredag den 26. juli 2013

26/7-2013: The Spirit of Frans af Assisi er fraværende i La Romita for mit vedkommende. 

26/7-1013

Natten i La Romita er anderledes. Jeg kan høre Broder Bernardino, som han kaldes, rende rundt i nattens mørke. I aftes fortæller en af de andre mig at Bernardino er blevet smidt ud af francikanerordenen. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg gætter på at det skyldes ulydighed fra Bernardinos side. Det er noget vildskab over denne mand, en vildmand i bjergene. Ikke at jeg tror at han kunne gøre andre fortræd. Hans ide' om at genbygge stedet er fin og det kræver resourcer. Hans venner har hjulpet ham med at istandsætte det. Spørgsmålene for mig er i hvilken ånd, har Bernardino genopbygget stedet? Er det fordi han ønsker sig et sted at bo og vise frem eller er det fordi at han vil bevare The spirit of Frans at Assisi? Jeg tror det første og at han under dække mener det sidste. Det er her at energien går skævt i min verden. Det harmonerer ikke med stedets ellers så smukke miljø. 

Jeg bryder mig heller ikke om at der serveres tyske bratwurst-pølser. I min verden skal stedet bygges med økologi for øjet, vegetarisk mad, vandforsyningsordning og masse af meditation/ kontemplation. Idræt af en slags og beroligende musik. Det er nogle af de ting som mangler. Den kvindelig mdhjælper har for mange gøremål med at varte op. En italiensk mand hjælper også til i det daglige og er nok Bernardinos trofaste højre hånd. Han passer dyrerne og haven. Han virker meget rar, men er en smule for overbegroet af Bernardinos sære luner. Hundene som går rundt her, er ikke velplejet. Det er et tegn på manglende hygiejne. 

Jeg spørger den tyske kvinde om hun ikke savner Tyskland. Det gør hun, hun vil gerne se sit lille barnebarn. 

Jeg har stor lyst til at sige til hende at hun skal lytte til sine behov, men vil ikke blande mig. Bernardino kan ikke lide mig og har det godt med at jeg tager videre. Han ved, hvad jeg mener om ham. Jeg er sikker på nu, at jeg på forhånd har en viden om stedets energi og derfor ikke har den store lyst til at drage videre fra Spoleto. Der er også årsagen til at jeg må videre. The Spirit of Frans af Assisi er fraværende i La Romita for mit vedkommende. 
Der er stor forskel på energien i La Romita og La Verna (stedet hvor francikanerordenen har større dybde). Der er forskel på de to eremitboliger, som jeg beskrevet. Det første sted hvor jesuitten bor. Manden med rosen og nu dette sted med vildmanden, der har givet sig selv gurustatus. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar